To the Lyell - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Nina Roos - WaarBenJij.nu To the Lyell - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Nina Roos - WaarBenJij.nu

To the Lyell

Door: Nina

Blijf op de hoogte en volg Nina

06 Maart 2011 | Australië, Adelaide

Woensdag was het zover. Nog half slapend moest ik mijn weg vinden naar het Lyell McEwin Hospital. Althans dat was mijn plan. Gelukig had ik nog geen afspraken gemaakt, dus omvatte het plan alleen: ergens in de ochtend in het Lyell geraken. Moet te doen zijn, toch?!

Tijdens mijn vorige bezoek aan Adelaide kon ik meerijden met Anne Marijn naar het ziekenhuis. Dus toen hoefde ik het openbaar vervoer nog niet te ontdekken.

Aangezien ik het idee had heel woendag te kunnen blijven slapen, ben ik maar op tijd opgestaan. Van de landlord begreep ik dat elke bus vanaf de bushalte voor ons appartement naar de City ging. Makkie. Als je goed bedenkt dat alles hier links rijdt, dus je moet wel aan de goede kant van de weg gaan staan.

In adelaide zijn alle bussen, (één) tram en treinen ondergebracht onder 1 organisatie: Adelaide metro. Ik had de avond ervoor precies mijn route uitgezocht. Vanaf de city ging er een bus (# 1500) rechtstreeks naar het Lyell.

Ik zit in de bus naar de city, en bedenk me opeens dat ik niet precies weet waar de bushalte van die specifeke bus naar het Lyell is. Eigenlijk weet ik wel waar die bushalte is (de straatnaam), maar waar die straat precies in de city ligt :S geen idee. Op goed geluk stap ik vlak voor Rundle mall uit de bus van Unley Road, en ga naar North terrace. Dat is een van de grootste straten in de stad, en daar stoppen de meeste bussen. Helaas is het een lange weg en zijn er heel veel bushaltes, maar nergens zien ik bus 1500 aangegeven. Hmm, na 10 minuten lopen zie ik deze bus niet meer zo zitten (en waarschijnlijk heb ik hem al gemist), dus ga ik over op plan b: de trein. Aangekomen op het station (ook aan North terrace, alleen andere kant op) blijkt dit niet een trein in Hollandse zin te zijn, maar meer een verkapte metro. Die net als een metro in Nederland om de haverklap stopt. De enige reden waarom ze het hier over een trein hebben, is dat de route (die ik moet nemen) al ongeveer 60 km naar het noorden is.

De "trein" stopt ook in Elisabeth (waar het ziekenhuis is). Ik was zo slim een aantal foldertjes van het station mee te nemen (elke lijn/trein heef een eigen folder inclusief timetable). Vanaf het station in Elisabeth gingen er twee bussen naar het Lyell. Die waren makkelijk te vinden. Nu nog de juiste halte... The family clinc (waar ik moet zijn) van het ziekenhuis ligt in de women's health department, een eindje van de hoofdingang (lees: andere kant van het ziekenhuis). Handig genoeg hebben ze hier de bushaltes genummerd (i.p.v. vernoemd naar straatnamen). Helaas bleek toevallig de halte van het Lyell McEwin hospital weer onderverdeeld te zijn in a, b en c. Wat ik dus weer niet wist. Enfin, uiteindelijk ben ik iets te vroeg uitgestapt (halte 54a) en na een korte wandeling (en bijna twee uur na mijn vertrek uit Unley) was ik er!!!

Na een latere controle bleek er helemaal geen bus 1500 te zijn, sterker nog die bestaat niet. Er is wel een bus T500, die ik waarschijnlijk dus bedoelde... dat krijg je als je halfslapend door een jetlag dit soort info gaat opzoeken en opschrijven :S

De bushaltes in de City zijn een heel ander verhaal. Deze zijn genummerd naar het alfabet en vervolgens weer opgedeeld in 1, 2 en 3. Vanaf elke halte vertrekken gemiddeld 7 bussen - kun je je nu voorstellen hoeveel bussen er vertrekken en aankomen in de stad!

Maar na twee keer op en neer te zijn geweest naar het Lyell weet ik welke bushaltes ik moet nemen (en ik heb gehoord dat er een plattegrond is voor de bushaltes in de city, wellicht handig om te halen...).

Gelukkig hoef je dit soort dingen één keer uit te zoeken en dan weet je het wel :). Maar het bijft een lange weg naar het ziekenhuis, toch ruim anderhalf uur. Dat wist ik vantevoren al, maar Unley is leuk wonen :)

Elisabeth en Salisbury (ligt er onder) is trouwens een apart gebied. Volgens mijn huisgenoot een van de armste gebieden van Australie. Je merkt dat ook wel de bus en trein. Opeens zijn vuile joggingsbroeken en kapotte slippers de kledij die het straatbeeld bepalen, bovendien heeft iedereen (ja, ook de mannen) lang, uitgegroeid haar. Deze populatie maakt het werken in het Lyell wel zeer interessant. De incidentie van zwangeschapsvergigtiging is er niet voor niets erg hoog. Laat staan het aantal tienerzwangerschappen...

  • 06 Maart 2011 - 10:48

    Lidewij:

    Hi Nina,
    Wat leuk om te lezen dat je in Australie bent! Veel plezier en succes daar!
    Liefs, Lidewij

  • 06 Maart 2011 - 13:51

    Anka:

    Na een week Australie hoop ik dat je geacclimatiseerd bent. Wat een overgang naar het warme weer. Het is hier ook mooi helder, maar koud.
    Wat een avontuur om alleen al naar het ziekenhuis te geraken! Toch maar een auto?
    Liefs van mama

  • 07 Maart 2011 - 09:57

    Nelma:

    Leuk dat je aan je tante hebt gedacht om op de hoogte te houden! Ik lees je verslagen met veel plezier! Pas je op met oversteken? Bloedje-link met dat linksrijden! Keurige kamer ook. (en leuke tas!) Veel plezier met je werk en ik lees gretig verder! Groetjes, Nelma

  • 07 Maart 2011 - 19:36

    Sabrina:

    Hahaha, arme Nien... wat een reis zeg :) Maar je hebt het allemaal mooi uitgevogeld en je hebt nu een interessante sightseeing gehad ;)
    Succes!
    xxx

  • 07 Maart 2011 - 20:01

    Aga Van Nijnanten:

    Hoi Nina,
    Je geeft een mooie beschrijving van je eerste tocht naar je werk. Maar ik kan me voorstellen dat je wanhopig of pislink geweest moet zijn! Maar de volhouder wint, zo blijkt maar weer.
    veel liefs van Aga

  • 08 Maart 2011 - 18:05

    Rafzana:

    Hoi Nina,
    Van Sabrina heb ik deze link gekregen. Wat een wereldreis heb je erop zitten en het grote avontuur is net pas begonnen ;-). Erg leuk om je verhalen te lezen! Is zo herkenbaar! Het heeft volgens mij twee weken geduurd voordat Yvonne en ik erachter kwamen dat we de T500 konden nemen en dat de halte daarvoor om de hoek was, i.p.v. het hele eind wat we eerst aflegden... ;-)
    Hele veel plezier en succes met je stage. En groeten aan prof. Dekker en Rosalie Eames en de rest van de club! Waarschijnlijk is de assistenten groep wel veranderd, na vier jaar.
    Groetjes!

  • 09 Maart 2011 - 09:58

    Madina:

    Hi Nina,
    eindelijk begin je aan je avontuur. Ben je al wat bruiner geworden;). Mooie ervaringen maak je mee. Hoe gaat het onderzoek en het meten? Veel plezier:D!
    liefs,
    Mado

  • 09 Maart 2011 - 13:23

    Cyrillo:

    Ik dacht na het uitvogelen hoe het openbare vervoer in Tsjechië werkt, dat het in Australië wel mee zou vallen, maar blijkbaar is het overal hetzelfde :D!
    En wat ziet je kamer er leuk uit :) (Mis je je Walk-in Closet van thuis al :D? Haha)
    In ieder geval veel succes en ik wacht op je volgende reisverslag :D!
    X.

    P.S. Trouwens er is niks mis met een goedzittende joggingsbroeken :P!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Adelaide

Onderzoek in Adelaide

Oktober 2010. Een mail in de inbox van mijn begeleider Stage Wetenschap: een studente van onze onderzoeksgroep zoekt vervanging... in Australie. Of ik interesse heb? Uhm, ja...?!
"Ok, neem maar contact met haar op". Studente even gemaild: "Wellicht handig dat je even hier heen komt, zodat ik je alles kan uitleggen". Fijn, dus binnen twee weken subsidie en reisje naar Adelaide, Australie geregeld. Zeven volledige dagen in Australie verbleven, waarvan grootste gedeelte in het Lyell McEwin Hospital, om vervolgens in het Royal Adelaide Hospital te overnachten. Maar ik heb mooi wel een koala en kangeroo gezien :).

Hoe zeker wist ik dat ik terug zou komen? Heeel zeker. Er moest alleen idioot veel geregeld worden door little me. En, oeps, een scriptie van mijn Stage Wetenschap worden geschreven en ingeleverd.

Reeds zijn we drie maanden verder, en heb ik zo goed als alles geregeld. Mijn Stage Verslag is bijna af en ik kan me gaan verdiepen in het onderzoek naar mogelijke predictiefactoren van pre-eclampsie in het Lyell McEwin Hospital te Adelaide, South Australia. Gedurende vier maanden. Met behulp van een apparaat om de arteriele stijfheid te meten, hopen wij te kunnen voorspellen welke vrouw pre-eclampsie (zwangerschapsvergiftiging) krijgt. Uiteraard ga ik ook nog een heleboek mooie dingen in Australie én Nieuw-Zeeland zien :)

Wie leest mee?

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2011

Mijn laatste weken in Adelaide

29 Mei 2011

Back in Adelaide

08 Mei 2011

Melbourne

01 Mei 2011

Living the Aussie life

08 April 2011

Cycling in Adelaide
Nina

Actief sinds 21 Feb. 2011
Verslag gelezen: 94
Totaal aantal bezoekers 14075

Voorgaande reizen:

07 November 2013 - 12 Januari 2014

Tropengeneeskunde

27 Februari 2011 - 22 Juli 2011

Onderzoek in Adelaide

Landen bezocht: